IMG_0387OTWARTA SZKOŁA

to seria artykułów w Głosie Nauczycielskim, której celem jest zaprezentowanie możliwości, jakich
dostarcza wprowadzenie w szkole otwartych przestrzeni edukacyjnych. Autorzy* omawiają m.in. rozwiązania stosowane w Polsce i na świecie oraz sposoby adaptacji przestrzeni dydaktycznych w typowej szkole.

Zapraszamy do lektury:

  1. W otwartej przestrzeni – pobierz I Dlaczego warto zajmować się budynkiem szkolnym? Odpowiedzią na potrzebę współistnienia nauczania otwartego i zamkniętego jest zwiększenie powierzchni wspólnych. Takich jak rozległe hole, w których mogą się odbywać wystawy, występy, debaty (9 września 2015r)
  2. Uczeń w centrum uwagi – pobierz I Sukces edukacyjny w myśl idei Steve Jobs School jest możliwy tylko dzięki współpracy i zaangażowaniu uczniów, nauczycieli i rodziców. Rodzice aktywnie uczestniczą w rozwoju całej społeczności szkolnej (23 września 2015r)
  3. Nauka bez barier – pobierz I Essa Academy to szkoła w Bolton pod Manchesterem w Wielkiej Brytanii, która jeszcze kilka lat temu osiągała słabe wynikiw nauczaniu, a dzisiaj stała się symbolem sukcesu edukacyjnego. Jak do tego doszło? (7 października 2015)
  4. Szkoła na końcu świata – pobierz I Okazuje się, że mimo skromnych środków materialnych, można stworzyć interesującą i funkcjonalną szkołę. Taką szkołę na miarę rozwijającego się społeczeństwa stworzyła Tanzania (21 października 2015)
  5. Spotkałam radosnych uczniów – pobierz I Przestrzeń szkoły to ekosystem, który zaczyna się w sali lekcyjnej, a kończy w domu ucznia. Taka idea przyświeca Szkole Podstawowej nr 3 w Ząbkach na Mazowszu. W centrum tego ekosystemu znajduje się uczeń! (11 listopada 2015)
  6. Fascynacja to jest to – pobierz I Klasy są zorganizowane tak, by zapewniały uczniom otwartą przestrzeń. Sprzyja temu ustawienie ławek – tradycyjne, w podkowę lub krąg, w zależności od potrzeb. Drzwi są w połowie przeszklone, co daje poczucie otwartości (25 listopada 2015)
  7. Przestrzeń, która inspiruje – pobierz I Kiedy kilka lat temu planowano budowę szkoły w podwarszawskiej Lesznowoli, zastanawiano się, czy ma to być typowa tysiąclatka, czy może szkoła z kontenerów. Wygrało jednak nowatorskie myślenie (16-30 grudnia 2015)
  8. Dla młodych wynalazców – pobierz I Zespół Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju. Dzięki prostym i niedrogim rozwiązaniom szkolne korytarze zyskały oryginalny i nowoczesny wygląd (13 stycznia 2016)
  9. Hurra, taki mamy klimat – pobierz I Szkoła Podstawowa w Radowie Małym. W tej szkole czuć magię miejsca, atmosferę tajemniczości. Wchodząc tu, czujemy się, jakbyśmy wchodzili
    do domu (10 lutego 2016)
  10. podsumowanie serii Otwarta Szkoła (1) Zmiany są możliwe. Oglądając nowoczesne szkoły, odruchowo reagujemy buntem: „Uczyć się w »tym« na pewno się nie da – bez klas, bez ławek? Kto tu utrzyma porządek i bezpieczeństwo? A w ogóle, to jak to wszystko posprzątać?”
  11. podsumowanie serii Otwarta Szkoła (2)

UntitledAutorzy:

Prof. Marlena Plebańska – inicjatorka serii „Otwarta szkoła”, członek Rady Fundacji Edukacja na NOWO, badaczka procesów zarządzania wiedzą.

Współautorami serii są: dr Mateusz Leszkowicz – badacz, pedagog, związany z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Grzegorz Wnorowski – architekt IARP, rocznik 1970, właściciel pracowni WMW Architekci, ekspert  „Fundacji Edukacja na Nowo” w obszarze architektury edukacyjnej. Wiceprezes Stowarzyszenia Rodzice w Edukacji. Członek rad rodziców placówek edukacyjnych wszystkich szczebli w różnych funkcjach.

„Jestem przekonany, że w środowisku szkół leży klucz do wielu czynników determinujących nasze życie społeczne. Budynki szkolne, jako pierwsze w życiu młodych obywateli obiekty publiczne formują w podświadomości kolejnych pokoleń wiele podstawowych wzorców i przyzwyczajeń. Wpływają na poczucie estetyki, troskę o własność wspólną, nawyki prozdrowotne, zachowanie w grupie i ogólne poczucie sensu. Świadomość tych zależności umożliwi poprawę stanu istniejących obiektów edukacyjnych i projektowanie nowych budynków – nie tylko pięknych, ale też  ‚współpracujących’ z procesem nauczania i wychowania.” Grzegorz Wnorowski

źródło: logo GN2